Wednesday 28 April 2010

Onsdag

Onsdag, och mitt självförtroende har stått lågt ett tag.

Verkar som att mitt projektarbete kommer bli konstigt bedömt,vilket kommer lägga mig på ett VG. Vilket betyder att ingen notis ALLS kommer att läggas på det. Bara MVG'n uppmärksammas, och det är knappt. Är man bara duktig om man har MVG'n? Är man smart då?

Vad är smart numera? Förr fick man klasseringen smart genom att gå NV-linjen. Vi går i stor del mycket svårare kurser än vad elever på andra linjer går, men ändå kan man klassas som inte alltför smart, iaf av högskolan. Varför då? Jo, för ett tecken på smarthet är ens betyg i ett ämne, inte vilket ämne det är. Ett MVG i Bioteknik är lika mycket värt som ett MVG i MaA eller Samhällskunskap, oavsett skillnaden i färdighet som krävs. Dvs, det verkar som att antalet MVG'n du har är det som bestämmer hur smart du är. Så, är ex. en byggelevs tre extra MVG'n ett tecken på att han är smartare än mig, och mer akademiskt lagd? Är ett MVG i kursen Badrum 100p lika mycket värt som ett MVG i Etologi? Nej, faktiskt är MVG i Badrum mer värt än MVG i Etologi, iaf om man söker till en Biologi-utbildning.

Jag får ganska många MVG'n... Inte i allt, inte alltid, men ganska ofta. Men, jag känner att jag inte får ut något av det. Jag blir nöjd i några timmar, men ingen annan verkar bry sig. Men varför ska jag bry mig om vad andra tycker? Därför att det är så det funkar. Ett MVG i NV linjen verkar vara något man ska ha. Ett VG är bra, ett G är nästan oacceptabelt. Men, vad får mig att vilja få MVG? Att någon säger "Bra" efteråt? Nej, det är inte värt det.

Jag var på Isabelle's skolas föreläsningar i Fredags. De redovisade sitt projektarbete, och jag kunde inte sluta tänka, i vissa fall, "Jag har gjort något minst lika bra som det här. Vart är min applåd?...". Jag kände mig hemsk, men det var så jag kände. Dagen jag lämnade in mitt projektarbete, var det bästa jag fick återigen ett "Bra.". Bra.

Bra. Bra. Bra. Bra.
Bra.

Är jag bra? Är jag bra ibland? Är MVG verkligen bra? Är jag mindre än bra om jag inte får MVG? Är jag mitt betyg?

Ibland känns det så.

Isåfall är jag, utifrån mina högskolepoäng, nästan bra, men inte alls bra, utan, medelbra.

Duglig, halvbra, nästan där men inte riktigt, "VG med potential".

Jag vill känna mig bra igen... Uppskattad, kanske är ett bättre ord. Jag vill inte mötas av ett till "Bra". Jag är trött på "Bra". MVG är mer än "Bra", även om jag bara får ett ibland.

Vart är min applåd...?

No comments:

Post a Comment